EPA и DHA: НАУКАТА, ЗАД ВЪПРОСА "ЗАЩО ИМАМЕ НУЖДА И ОТ ДВЕТЕ ОМЕГА-3 В ДИЕТАТА СИ?"

EPA и DHA: НАУКАТА, ЗАД ВЪПРОСА "ЗАЩО ИМАМЕ НУЖДА И ОТ ДВЕТЕ ОМЕГА-3 В ДИЕТАТА СИ?"
29 юни 2020

Основните предимства на омега-3 идват от способността им да се борят с възпалението чрез хормоните, които генерират. Двете омега-3 мастни киселини, които са най-широко проучени по отношение на своите свойства и клинични ползи за редуциране на възпалението, както и за повишаване на оздравителните процеси, са EPA (Eicosapentaenoic Acid) и DHA (Docosahexaenoic Acid). Тези две основни омега-3 мастни киселини са отговорни за много ефекти, като в резултат на това и ползите от EPA и DHA често са много различни. Това е причината да са ви необходими и двете. Тук ще научите защо.

 

Ползи от EPA

 

Да започнем с ейкозаноидите. Ейкозаноидите са про-възпалителни хормони, получени от арахидонова киселина (АА), която е омега-6 мастна киселина. Това са основните медиатори на интензивността на възпалението. EPA е най-важната от омега-3 мастните киселини за намаляване на интензивността на възпалението по няколко причини.

 

  • EPA е инхибитор на ензима делта-5-десатураза (D5D), който произвежда АА, докато в същото време - DHA не е.
  • Колкото повече EPA имате в диетата, толкова по-малко АА произвеждате, защото двете мастни киселини се конкурират за едни и същи ензими, необходими за производството на ейкозаноиди. DHA не се конкурира за тези ензими. Всъщност е невъзможно да се правят ейкозаноиди (добри или лоши) чрез DHA.
  • Ейкозаноидите, получени от EPA, са около десет пъти по-малко възпалителни от тези, получени от АА, като по този начин, колкото по-ниско е съотношението AA / EPA в кръвта, толкова по-малко възпаление се генерира.

Ето така, EPA, а не DHA, е тази, която спира снабдяването с АА, необходимо за производството на про-възпалителни ейкозаноиди (простагландини, тромбоксани, левкотриени и др.). Това предимство на EPA е особено подходящо за намаляване на нивата на левкотриени, тъй като те са силно свързани с повишената инсулинова резистентност и активиране на NF-kB, което е основният генетичен ключ за включване на възпалението чрез генериране на ейкозаноиди и цитокини.

Като допълнителна застрахователна полица, EPA също се конкурира с АА за ензима фосфолипаза А2, която е необходима за освобождаване на АА от мембранните фосфолипиди (където практически всички АА се съхраняват). DHA не. Инхибирането на този ензим е механизмът на действие, използван от кортикостероидите. Ако имате адекватни нива на EPA, за да се конкурирате с АА (т.е. означава, че имате ниско съотношение AA / EPA), можете да постигнете много от предимствата на кортикостероидите, но без техните странични ефекти. Това е така, защото ако не се освободят АА от клетъчната мембрана, не можете да се създадат про-възпалителни ейкозаноиди.

Следователно, DHA има малък ефект върху индуцирането на клетъчно възпаление, докато EPA може да има мощно въздействие.

 

Ползи от DHA

 

На този етап може да си помислите, че DHA играе малка роля, но е точно обратното. DHA може да изпълнява различни функции по-добре от EPA.

 

Според мен ключовото предимство на DHA се крие в неговите уникални пространствени характеристики. Допълнителните двойни връзки и дължината на DHA в сравнение с EPA означава, че тя заема много повече място в мембраната. Въпреки, че това увеличение на пространствения обем прави DHA лош субстрат за фосфолипаза А2, както и на ензимите COX и LOX, необходими за създаването на про-възпалителни ейкозаноиди, то върши чудесна работа, когато се отнася до модулирането и превръщането на клетъчните мембраните (особено синаптичните мембрани в мозъка) в много по-течни, тъй като DHA заема много по-голям обем в мембраната отколкото EPA.

 

Това увеличаване на мембранната консистенция и структура е от съществено значение за синаптичните везикули в нервите и ретината на окото, тъй като позволява на рецепторите да се ориентират много по-ефективно, като по този начин подобрява и предаването на сигналите от повърхността на мембраната към вътрешността на нервните клетки. Този ефект върху мембранната плътност е причината DHA да е толкова важен компонент от тези части на нервите. От друга страна, миелиновата обвивка, по същността си е изолатор, така че точно там и в тази част от структурата на нервната мембрана се намира сравнително малко DHA.

 

Това непрекъснато плаващо движение на DHA също така причинява и разпад на липидните мостове в мембраните, които служат за захващащо място и началото на възпалението. Прекъсването на тези липидни структури, съставени от сравнително твърди липиди, затруднява оцеляването на раковите клетки и затруднява възпалителните цитокини да инициират сигналните реакции за включване на възпалителни гени.

 

Ето например, DHA се оказва и много по-ефективна от EPA в стимулирането на производството на хормона адипонектин в мастните клетки. Това увеличение на адипонектин е важно за намаляване на инсулиновата резистентност. Това предимство, обаче, е потенциално контрабалансирано от способността на DHA да повишава и нивата на общия холестерол и LDL холестерола в сравнение с EPA, въпреки че уникалните пространствени характеристики на DHA увеличават размера на LDL частиците в по-голяма степен в сравнение с EPA.

 

И накрая, DHA е важна за метаболизма на омега-6 мастните киселини. Докато EPA е инхибиторът на ензима (D5D), който директно произвежда АА, DHA е инхибитор на друг ключов ензим, делта-6-десатураза (D6D), който генерира първия метаболит от омега-6 мастната линолова киселина, известна като гама линоленова киселина или GLA.

 

Това, обаче, не е точно предимство. Въпреки, че намаляването на GLA в крайна сметка ще намали производството на АА, то има и по-непосредствен ефект в следствие от намаляването на производството на следващия метаболит на омега-6 мастни киселини, известен като дихомо-гама-линоленова киселина или DGLA. Това намаление на DGLA може да бъде потенциално бедствие, тъй като малкото мощни противовъзпалителни ейкозаноиди са получени от DGLA. Ето защо, ако използвате DHA в по-висока доза, вместо балансираното съотношение на EPA и DHA, това може да е от съществено значение за количеството на GLA, необходима за поддържане на достатъчни нива на DGLA за производството на противовъзпалителни ейкозаноиди.

 

Общи ефекти на EPA и DHA

 

И EPA, и DHA са субстрати за про-оздравителни хормони, които потискат възпалението. Те включват резолвини, протектини, марезини и голямо разнообразие от много други. Про-оздравителните хормони от EPA и DHA са не само структурно различни, но и взаимодействат с напълно различни рецептори. По този начин ще ви трябва както EPA, така и DHA за пълно оздравяване на възпалението.

 

Друга област в която както EPA, така и DHA изглеждат еднакво полезни, е в активирането на генната транскрипция. Например, и двете са еднакво ефективни за намаляване на нивата на триглицеридите. Това вероятно се дължи на относително еквивалентното активиране на фактора на генната транскрипция (PPAR-алфа), който е отговорен за засиления синтез на ензимите, които окисляват мазнините. Също така, изглежда има еднакво активиране и на противовъзпалителния ген транскрипционен фактор PPAR-гама както от EPA, така и от DHA.

 

Недоразумения относно EPA и DHA в мозъка

 

Най-същественото недоразумение за EPA и DHA е, че DHA е жизненоважна за мозъка, но EPA не е така. Тази грешка се основава на факта, че нивата на DHA в мозъка при аутопсия са 250 пъти по-големи от EPA. Причината се дължи както на метаболитната съдба, така и на кинетиката. И EPA, и DHA влизат в мозъка с еднакви темпове. Докато DHA е деактивиран като опция за дългосрочно съхранение в невронните мембрани, EPA бързо се окислява, но не за да осигури на гориво на мозъка, а за да генерира резолвини, които действат като защитници на мозъка от възпалителни увреждания. Животът на DHA в мозъка е около две години, а този на EPA е около 2 часа. Тази разлика в кинетиката обяснява разликите между EPA и DHA, открити при аутопсия.

 

Това постоянно генериране на резолвини от EPA за контрол на възпалението в мозъка е причината EPA многократно да се предпочита и да превъзхожда като ефект за лечение на разстройства на настроението като депресия, в сравнение с DHA (1,2).

 

Скорошни проучвания

 

Налице е нарастващо множество от последни проучвания, които подкрепят използването на високодозови омега-3 мастни киселини при сърдечно-съдови и неврологични състояния.

Сърдечно-съдови заболявания. Изследването REDUCE-IT беше световно проучване с повече от 8000 лица, което показа, че допълването на диетата с 3,9 грама EPA на ден води до значително намаляване на бъдещите сърдечно-съдови инциденти при пациенти, които вече са имали сърдечен удар и вече приемат статини (3). Анализът на подгрупите само на американци показа още по-значими ползи за сърдечно-съдовата система (4).

Чернодробно мастно засягане (Стеатоза, Мастен черен дроб). Това проучване използва 2,4 грама EPA и DHA на ден и демонстрира значително намаляване на мастното чернодробно заболяване, което засяга повече от 40 милиона американци (5).

Аутизъм. Скорошно проучване показа, че намаляването на съотношението AA / EPA с използване на 3,6 грама EPA и DHA може значително да подобри поведението при установено аутистично разстройство (6).

Мозъчна травма. Многоцентрово проучване, проведено с пациенти, страдащи от тежка мозъчна травма, получаващи 16 грама EPA и DHA на ден, показа значителни клинични подобрения (7).

 

Резюме

 

EPA и DHA имат различна роля в различни части на тялото ни, така че като цяло имаме нужда и от двете.

Ако вашата цел е намаляване на клетъчното възпаление, тогава вероятно имате нужда от повече EPA от DHA. Колко повече? Най-ефективният начин да разберете колко EPA и DHA са ви необходими е да тествате съотношението си AA / EPA с помощта на обикновен кръвен тест с капка кръв от пръста. Използването на съотношението AA / EPA ви позволява да титрирате количеството на омега-3 мастни киселини, което ви е необходимо, за да оптимизирате постоянния баланс между стартирането и разрешаването на възпалението. Първата ви стъпка към достигане на Зоната е приемането на достатъчно омега-3 мастни киселини за разрешаване на възпалението. Ето защо е изключително важно да тествате нивата си на омега-3 в кръвта, а не просто да гадаете колко са ви необходими.

 

Д-р Бари Сиърс

Редактирано от Д-р Слав Димитров

 

 

 

 

https://enerzona.bg/bg-catalog-details-9.html

https://enerzona.bg/omega-3-rx.html

 

 

References

  1. Martins JG. “EPA but not DHA appears to be responsible for the efficacy of omega-3 long-chain polyunsaturated fatty acid supplementation in depression: evidence from a meta-analysis of randomized controlled trials.” J Am Coll Nutr 28: 525-542 (2009)
  2. Liao Y et al. “Efficacy of omega-3 PUFAs in depression: A meta-analysis.” Transl Psychiatry 9: 190 (2019)
  3. Bhatt DL et al. “Cardiovascular risk reduction with icosapent ethyl for hypertriglyceridemia.” N Engl J Med 380:11-22 (2019)
  4. Bhatt DL et al. “REDUCE-IT USA: Results from the 3146 patients randomized in the United States.”  Circulation 141: 367-375 (2020)
  5. Tobin D et al. “Evaluation of a high concentrate omega-3 for correcting the omega-3 fatty acid nutritional deficiency in non-alcoholic fatty liver disease. Nutrients 10:1126 (2018)
  6. Infante M et al. “Omega-3 PUFAs and vitamin D co-supplementation as a safe-effective therapeutic approach for core symptoms of autism spectrum disorder: case report and literature review.”  Nutr Neurosci 13:1-12 (2018)
  7. Bailes JE et al. “Role of omega-3 fatty acids in outcomes of severe brain trauma:  A case series.” J Neurosurg 15:1-5 (2020)

ВЪЗОБНОВЯВАНЕ НА СПОРТА И АКТИВНОСТИТЕ НА ОТКРИТО

Съвети за безопасно поведение, без да натоварвате тялото си прекомерно.

прочети още

Физическа кондиция и как тренировките могат да подсилят предимствата на нискокалоричната хранителна стратегия

Как да сме в добра физическа форма и кондиция? Чрез хранене или тренировки? Въпросът седи на дневен ред. Отговорът? И чрез двете.

прочети още

ГЛАДНИ АТАКИ? РАЗБЕРЕТЕ КОГА СЕ ПОЯВЯВАТ И КАК ДА ГИ КОНТРОЛИРАТЕ

Причината за появявата на атаки на глад и натрупване на тегло е, че хормоните са извън баланс. Контролът на глада всъщност зависи от някои хормони, присъстващи в кръвта, червата и мозъка. И основна роля за това има начина ни на хранене.

прочети още

ОБЯД В ОФИСА: КАК ДА НАПРАВИМ ТАКА, ЧЕ ДА ОСТАНЕМ В ЗОНАТА? ДОРИ И СЛЕД ТРЕНИРОВКА В ОБЕДНАТА ПОЧИВКА.

И кой каза, че не е възможно да останете в Зоната, когато обядвате или вечеряте извън дома? Зоната е prêt à porter lifestyle, с други думи - ще бъде с вас навсякъде.

прочети още

КРЕМ СУПА С ПРАЗ ЛУК, ЯБЪЛКА И ПРОТЕИНОВИ ГРАНУЛИ

СЪСТАВКИ - 250 гр праз - 180 гр моркови - 180 гр зелена ябълка - 150г резене - 1 супена лъжица лимонов сок - 1 чаена лъжичка куркума на прах - 1 чаена лъжичка настърган джинджифил - 5 лъжици протеинови люспи - 2 супени лъжици зехтин екстра върджин - 2-3 скилидки чесън - черен пипер

прочети още

Закуската: първо хранене за деня. Как да я направим най-полезна и ефикасна? За спортуващи и не само.

Една поговорка гласи: "Тези, които започват добре, са на половината път." В случая - става дума за закуската, разбира се. Най-общо, по отношение на закуската има два типа хора - „т. нар. "скипъри" на закуската“ или тези, които пропускат закуска и „любители на закуската“. Естествено, закуската е важно хранене и сама по себе си е от значение за всички. За разлика от това, което вероятно сте чували, тя не служи за активиране на метаболизма - това е фалшив мит. Въпреки това, има многобройни допълнителни предимства. Искате ли да знаете някои от тях? Прочетете нататък.

прочети още

ЗДРАВО СЪРЦЕ: НАРЪЧНИК НА ПОТРЕБИТЕЛЯ. ЧАСТ ПЪРВА.

Сърдечно-съдовото здраве е изключително важно за пълноценния ни живот, но същевременно то е и сериозно влошено не само сред нас, Българите, а и в световен мащаб. Ето някои кратки, полезни и актуални съвети, за това как да запазим сърцето си здраво за по-дълго време. 

прочети още

Коледни и Новогодишни празници: изберете тренировката, която е подходяща за вас

Да обичаш себе си означава да се грижиш себе си. Именно поради тази причина постоянната физическа активност с умерена интензивност трябва да бъде верен спътник в живота ни. Движението е изискване на нашето тяло, то е основно за физическото и психическото благосъстояни и за забавяне на физиологичното стареене.

прочети още

НАЙ-ЧЕСТО СРЕЩАНИТЕ ГРЕШКИ ПРИ ХРАНЕНЕ

Правилното хранене е нещо, от което почти всички смятат, че разбират. Дали е така наистина? Оказва се, че само част от нашите навици и убеждения са наистина здравословни, докато други са резултат от фалшиви митове или от информация предавана от уста на уста, която не винаги носи вярно послание. Искате ли да знаете повече? Прочетете следващите редове.

прочети още

Въглехидрати, протеини, мазнини: наистина ли знаем колко и какво да ядем, за да се чувстваме добре?

Лесно е да се каже „въглехидрати, протеини и мазнини“. Но наистина ли знаем колко са ни необходими, за да останем здрави и от какви храни да ги получим? Ако отговорът е не, не пропускайте тази статия. Тя ще ви бъде полезна за това да разберете как да съставите ястието си при всяко хранене и лека закуска.

прочети още

Как промяната на времето се отразява на тялото ни и как да намлим влиянието му по естествен начин. Ето няколко практични съвета.

Слънчевото време оказва значително влияние върху ежедневието и самочувствието ни. С намаляването на слънчевите дни, ритъма на живот се променят, дори и да не е така осезаемо. В крайна сметка, ние не правим нищо повече, от това да преместим стрелките на часовника назад с един час. Но какво следва от това? Нека разберем.

прочети още

Как да постигнете оптимално възстановяване след спорт чрез ефективна хранителна стратегия

В края на изтощителните физически упражнения идва времето за възстановяване. Това е много деликатен и ценен момент, в който изборът на хранителни вещества може от една страна да благоприятства възстановяването на енергийните резерви, както и на мускулите, а от друга, да повлияе на стимулите, предизвикани от тренировките.

прочети още

"Зоната не е проста диета. Това е различен начин на мислене за храната, това е начин на живот (lifestyle), но също така и начин на мислене (mindstyle)" Бари Сиърс

Изобретателят на зоновата диета: "Храната е първото лекарство, в кухнята има генна терапия" Американският биохимик обяснява как правилното хранене може да осигури дълголетие и да противодейства на бума на рак и диабет от Марцио Бартолони

прочети още

Есен: има начин, по-кайто да останем в кондиция и да се преборим с умората

Всеки сезон идва със своите особености, за справянето с които се изисква енергия от нашето тяло и ум. Ако добавим към това и допълнителните стрес фактори, като например самата смяна на сезона, съвременното забързжано ежедневие и др., е много вероятно да се повлияе нашата работоспособност, ефективност и имунитет. Но има добри новини.

прочети още

EnerZona България ще бъде представена на изложението за здраве и здравни прдукти "Вселена Здраве" във Варна

EnerZona България ще вземе участие на тазгодишния експозиционен форум "Вселена Здраве", който ще се проведе за първи път за град Варна и Североизточна България на 12-13 октомври 2019 г. в Делта Планет Мол гр. Варна.

прочети още

Участие на изложение "Мисия Здраве"

Участие на ЕнерЗона България на изложение "Мисия здраве" от 27-29 септември 2019 в "Княжевка" градина.

прочети още