Как промяната на времето се отразява на тялото ни и как да намлим влиянието му по естествен начин. Ето няколко практични съвета.

Как промяната на времето се отразява на тялото ни и как да намлим влиянието му по естествен начин. Ето няколко практични съвета.
27 October 2019

Нашият живот и животът на животинското царство, се регулират от началото на съществуването ни чрез редуване на светло и тъмно. Циркадният ритъм, който всеки индивид има заложен в него и който управлява ежедневните ни жизнени ритми като телесна температура, кръвно налягане, сърдечна честота и много други, се диктува от наличието на слънчева светлина и се адаптира към нея.

Как редуването на светло и тъмно се отразява на нашия организъм?

Как става това? Светлината влияе върху хипоталамуса, а това дава отражение върху циркадния часовник по два различни начина: единият е, директно чрез възприемане на светлината през окото (зрението), а другият е косвено, чрез повешето или по-малко производство на мелатонин - известен също и като "Хормон на съня" - чието производство се увеличава на тъмно и намалява на светло. В случая, значение има също и изкуствената светлина. Всеки път, когато има промяна в излагането на светлина, тялото трябва да създаде нова адаптационен механизъм. Сама по себе си, адаптацията е резултат от непрекъснати стимули, наричани още стресори. Необходими няколко дни, за да бъде изграден един нов баланс в оргнизма, продиктуван от нови стимули. Именно това наричаме "часова разлика" и на нея дължим временното си неразполижение, когато пътуваме със самолет на дълги разстояния за сравнително кратък период от време. Именно чрез въздействие върху тези две величини, светлината, отразена в окото и производство на мелатонин, можем да повлияем и циркадния биоритъм, когато той има нужда от регулация. Как по-точно? Безспорно, трябва да се започне от два фактора: първият се отнася до контрола на източниците на светлина, включително и изкуствените, особено вечер; вторият, се отнася до избора на храни, както и енергийната плътност, консумирана при вечерното ни хранене. Например, пропускането на вечеря или приемането на по-малко калории от необходимото всъщност нарушава качеството на съня ни.

За по-добро качество на съня, съставете вечерята си по следния начин

Положителното хранене е отлична отправна точка, само по себе си, тъй като включва консумацията на храни, които насърчават качеството на съня, както и в съответните количества. Консумацията късно вечер на храни, източник на така наречените рафинирани въглехидрати като басмати или пълнозърнест ориз, зърнени храни или порция хляб, не е препоръчителна. От друга стрна, ако ни се иска, може да хапнем едно малко парченце черен шоколад преди сън, защото това ще доведе до стимулиране на серотонина, с последващо положително въздействие върху мелатонина, хормона на съня.

Диета, която е твърде бедна на въглехидрати, може да намали качеството на съня поради увеличаване нивата на кортизола или кетоните в организма, които могат да доведт до безсъние и еуфория. Точните въглехидрати, но и точните протеини: правилния прием на протеини на вечеря подобрява значително качеството на съня. Сред тях, например, са пилешкото месо, което може да бъде положителен избор, тъй като това е храна, богата на триптофан, аминокиселина, която се използвана от организма ни за синтез на серотонин и мелатонин и способна да повиши качеството на съня ни.

Също така и избора на мазнини не трябва да се подценява: вечеря, богата на наситени мазнини, намалява общото време за заспиване. Екстра върджин зехтинът, богат главно на полиненаситени мастни киселини, е идеален за гарниране на храната ви и затова винаги остава отличения избор. Естествено, в подходящите количества.

 

Редактиран от Елена Касираги, доктор по медицина - Equipe Enervit

ВЪЗОБНОВЯВАНЕ НА СПОРТА И АКТИВНОСТИТЕ НА ОТКРИТО

Съвети за безопасно поведение, без да натоварвате тялото си прекомерно.

read more

Физическа кондиция и как тренировките могат да подсилят предимствата на нискокалоричната хранителна стратегия

Как да сме в добра физическа форма и кондиция? Чрез хранене или тренировки? Въпросът седи на дневен ред. Отговорът? И чрез двете.

read more

ГЛАДНИ АТАКИ? РАЗБЕРЕТЕ КОГА СЕ ПОЯВЯВАТ И КАК ДА ГИ КОНТРОЛИРАТЕ

Причината за появявата на атаки на глад и натрупване на тегло е, че хормоните са извън баланс. Контролът на глада всъщност зависи от някои хормони, присъстващи в кръвта, червата и мозъка. И основна роля за това има начина ни на хранене.

read more

ОБЯД В ОФИСА: КАК ДА НАПРАВИМ ТАКА, ЧЕ ДА ОСТАНЕМ В ЗОНАТА? ДОРИ И СЛЕД ТРЕНИРОВКА В ОБЕДНАТА ПОЧИВКА.

И кой каза, че не е възможно да останете в Зоната, когато обядвате или вечеряте извън дома? Зоната е prêt à porter lifestyle, с други думи - ще бъде с вас навсякъде.

read more

КРЕМ СУПА С ПРАЗ ЛУК, ЯБЪЛКА И ПРОТЕИНОВИ ГРАНУЛИ

СЪСТАВКИ - 250 гр праз - 180 гр моркови - 180 гр зелена ябълка - 150г резене - 1 супена лъжица лимонов сок - 1 чаена лъжичка куркума на прах - 1 чаена лъжичка настърган джинджифил - 5 лъжици протеинови люспи - 2 супени лъжици зехтин екстра върджин - 2-3 скилидки чесън - черен пипер

read more

Закуската: първо хранене за деня. Как да я направим най-полезна и ефикасна? За спортуващи и не само.

Една поговорка гласи: "Тези, които започват добре, са на половината път." В случая - става дума за закуската, разбира се. Най-общо, по отношение на закуската има два типа хора - „т. нар. "скипъри" на закуската“ или тези, които пропускат закуска и „любители на закуската“. Естествено, закуската е важно хранене и сама по себе си е от значение за всички. За разлика от това, което вероятно сте чували, тя не служи за активиране на метаболизма - това е фалшив мит. Въпреки това, има многобройни допълнителни предимства. Искате ли да знаете някои от тях? Прочетете нататък.

read more

ЗДРАВО СЪРЦЕ: НАРЪЧНИК НА ПОТРЕБИТЕЛЯ. ЧАСТ ПЪРВА.

Сърдечно-съдовото здраве е изключително важно за пълноценния ни живот, но същевременно то е и сериозно влошено не само сред нас, Българите, а и в световен мащаб. Ето някои кратки, полезни и актуални съвети, за това как да запазим сърцето си здраво за по-дълго време. 

read more

Коледни и Новогодишни празници: изберете тренировката, която е подходяща за вас

Да обичаш себе си означава да се грижиш себе си. Именно поради тази причина постоянната физическа активност с умерена интензивност трябва да бъде верен спътник в живота ни. Движението е изискване на нашето тяло, то е основно за физическото и психическото благосъстояни и за забавяне на физиологичното стареене.

read more

НАЙ-ЧЕСТО СРЕЩАНИТЕ ГРЕШКИ ПРИ ХРАНЕНЕ

Правилното хранене е нещо, от което почти всички смятат, че разбират. Дали е така наистина? Оказва се, че само част от нашите навици и убеждения са наистина здравословни, докато други са резултат от фалшиви митове или от информация предавана от уста на уста, която не винаги носи вярно послание. Искате ли да знаете повече? Прочетете следващите редове.

read more

Въглехидрати, протеини, мазнини: наистина ли знаем колко и какво да ядем, за да се чувстваме добре?

Лесно е да се каже „въглехидрати, протеини и мазнини“. Но наистина ли знаем колко са ни необходими, за да останем здрави и от какви храни да ги получим? Ако отговорът е не, не пропускайте тази статия. Тя ще ви бъде полезна за това да разберете как да съставите ястието си при всяко хранене и лека закуска.

read more

Как да постигнете оптимално възстановяване след спорт чрез ефективна хранителна стратегия

В края на изтощителните физически упражнения идва времето за възстановяване. Това е много деликатен и ценен момент, в който изборът на хранителни вещества може от една страна да благоприятства възстановяването на енергийните резерви, както и на мускулите, а от друга, да повлияе на стимулите, предизвикани от тренировките.

read more

"Зоната не е проста диета. Това е различен начин на мислене за храната, това е начин на живот (lifestyle), но също така и начин на мислене (mindstyle)" Бари Сиърс

Изобретателят на зоновата диета: "Храната е първото лекарство, в кухнята има генна терапия" Американският биохимик обяснява как правилното хранене може да осигури дълголетие и да противодейства на бума на рак и диабет от Марцио Бартолони

read more

Есен: има начин, по-кайто да останем в кондиция и да се преборим с умората

Всеки сезон идва със своите особености, за справянето с които се изисква енергия от нашето тяло и ум. Ако добавим към това и допълнителните стрес фактори, като например самата смяна на сезона, съвременното забързжано ежедневие и др., е много вероятно да се повлияе нашата работоспособност, ефективност и имунитет. Но има добри новини.

read more

EnerZona България ще бъде представена на изложението за здраве и здравни прдукти "Вселена Здраве" във Варна

EnerZona България ще вземе участие на тазгодишния експозиционен форум "Вселена Здраве", който ще се проведе за първи път за град Варна и Североизточна България на 12-13 октомври 2019 г. в Делта Планет Мол гр. Варна.

read more

Участие на изложение "Мисия Здраве"

Участие на ЕнерЗона България на изложение "Мисия здраве" от 27-29 септември 2019 в "Княжевка" градина.

read more