"Зоната не е проста диета. Това е различен начин на мислене за храната, това е начин на живот (lifestyle), но също така и начин на мислене (mindstyle)" Бари Сиърс

"Зоната не е проста диета. Това е различен начин на мислене за храната, това е начин на живот (lifestyle), но също така и начин на мислене (mindstyle)"  Бари Сиърс
22 октомври 2019

 

«Хипократ вече го e казал. Храната е първото и най-мощно лекарство, с което разполагаме. За това съм убеден, че ефективната генна терапия е тази, която се практикува в кухнята ». Бари Сиърс е американски биохимик, изобретател на зоновата диета въз основа на 25-годишно проучване на храните, което го направи може би най-известният диетолог в света. Диета - на гръцки означава „начин на живот“ - която за Sears разчита на баланса на храните: 40% въглехидрати (основно за сметка на зеленчуци и плодове), 30% протеини и 30% мазнини. „Моята диета е хранителна система с ограничение на калориите, която не премахва това, което е лошо, но се фокусира върху това, което е добро“ и която се основава на навиците на дълголетни и здрави популации като Окинава, където в допълнение към рекорда на столетниците рискът от рак е шест пъти по-нисък, отколкото в САЩ.

Биохимикът участва в Конгреса на биолозите в Рим, който насочи вниманието към „храненето през 2000-та година“ и там повтори крайъгълните камъни на „положителното си хранене“, използвано от редици златни олимпийски медали, баскетболни отбори на НБА и футболисти. И всичко това призлиза от необходимостта да се контролира нивото на възпаление, като се поддържат хормоните, по-специално инсулина, в равновесие: „Възпалителният отговор ни позволява да се защитим от микробни нашествия и позволява лезии като лесна рана да заздравее. Ако обаче възпалителният отговор не се контролира адекватно, тогава той се превръща в тихо, хронично възпаление, което може да атакува собствените ни органи и клетки, причиняващи хронични заболявания".

Сърдечните заболявания, диабетът и ракът се увеличават по целия свят. Защо?
Храната трябва да бъде достъпна за всички. Масовото предлагане на евтини и вредни храни, обаче, каквато политика се провежда от години, отвори кутията на Пандора, която предизвика увеличаване на глобалното възпаление с нарастване на тези патологии.

Опасно ли е това, за което говорите?
Днес се говори толкова много за глобалното затопляне, което е огромна заплаха, но не говорим достатъчно за друга голяма и конкретна заплаха, която е цената на здравеопазването, която ще става все по-неуправляема. Лечението на заболявания над 65 години е пет пъти по-скъпо от болестта на млад човек. Чрез храната можем да намалим разпространението на тези заболявания и ако не го направим, здравеопазването в повечето държави ще бъде доведено до фалит или населението ще е много болно.

Но защо храната е толкова важна за здравословното ни състояние?
Защото оказва влияние върху хормоните, експресията на нашите гени и важни агенти за функционирането на нашето тяло. Ако чрез храната успеем да ги контролираме по някакъв начин, ние също ще имаме важен контрол върху здравето си. Храненето е много сложна тема, по която за съжаление се спекулира с истории и лъжливи новини, увеличавайки объркването сред населението.


Преди повече от 20 години вие създадохте диета Зоната. Все още ли е валидно това, което твърдяхте тогава?
Определено да, а междувременно са проведени над 35 научни изследвания, които потвърждават нейната ефективност за намаляване на възпалението. Но сега знаем повече и това, как да затворим кръга: диетата Зоната намалява възпалението, Омега-3 мастните киселини разрешават остатъчното възпаление, а полифенолите активират възстановяването на нанесените щети.

Защо Omega-3 са толкова важни?
Те са градивните елементи на онези хормони, които деактивират възпалението. Един възрастен човек се нуждае от поне 2,5 грама Омега-3, докато в Италия средният прием е 200 милиграма.

Но как се набавят такива количества?
Трябва да изядете 3 килограма омари, 1 килограм риба тон или 800 грама сьомга всеки ден, но там идва проблемът с живака. Следователно рибата не може да бъде единственото решение. За това трябва да прибягваме до добавки, които трябва да са чисти, концентрирани и сертифицирани. Освен всичко друго, ако имате хронично заболяване, имате нужда и от повече Омега-3. Именно кръвните тестове ни показват какво е препоръчителното ниво.

Какво казвате на тези, които твърдят, че средиземноморската диета е най-добрата?
Не е напълно вярно. Точно е да се каже, че дава добри резултати по отношение на дълголетието на населението. Въпреки това, например, населението на Окинава в Япония живее по-дълго и по-здравословно. Трябва да се опитаме да използваме и двете диети, за да засилим противовъзпалителния отговор, който ще ни даде път към здравословно дълголетие.

Хлябът и тестените изделия, основата на италианската диета, не се препоръчват много в диетата ви. Защо?
Защото те не са толкова добри въглехидрати, колкото тези, които идват от плодовете и зеленчуците. Това е малко известен факт, който много американци, както и много италианци все още не знаят.

Съвети за безопасно поведение, без да натоварвате тялото си прекомерно.

прочети още

Как да сме в добра физическа форма и кондиция? Чрез хранене или тренировки? Въпросът седи на дневен ред. Отговорът? И чрез двете.

прочети още

Причината за появявата на атаки на глад и натрупване на тегло е, че хормоните са извън баланс. Контролът на глада всъщност зависи от някои хормони, присъстващи в кръвта, червата и мозъка. И основна роля за това има начина ни на хранене.

прочети още

И кой каза, че не е възможно да останете в Зоната, когато обядвате или вечеряте извън дома? Зоната е prêt à porter lifestyle, с други думи - ще бъде с вас навсякъде.

прочети още

СЪСТАВКИ - 250 гр праз - 180 гр моркови - 180 гр зелена ябълка - 150г резене - 1 супена лъжица лимонов сок - 1 чаена лъжичка куркума на прах - 1 чаена лъжичка настърган джинджифил - 5 лъжици протеинови люспи - 2 супени лъжици зехтин екстра върджин - 2-3 скилидки чесън - черен пипер

прочети още

Една поговорка гласи: "Тези, които започват добре, са на половината път." В случая - става дума за закуската, разбира се. Най-общо, по отношение на закуската има два типа хора - „т. нар. "скипъри" на закуската“ или тези, които пропускат закуска и „любители на закуската“. Естествено, закуската е важно хранене и сама по себе си е от значение за всички. За разлика от това, което вероятно сте чували, тя не служи за активиране на метаболизма - това е фалшив мит. Въпреки това, има многобройни допълнителни предимства. Искате ли да знаете някои от тях? Прочетете нататък.

прочети още

Сърдечно-съдовото здраве е изключително важно за пълноценния ни живот, но същевременно то е и сериозно влошено не само сред нас, Българите, а и в световен мащаб. Ето някои кратки, полезни и актуални съвети, за това как да запазим сърцето си здраво за по-дълго време. 

прочети още

Да обичаш себе си означава да се грижиш себе си. Именно поради тази причина постоянната физическа активност с умерена интензивност трябва да бъде верен спътник в живота ни. Движението е изискване на нашето тяло, то е основно за физическото и психическото благосъстояни и за забавяне на физиологичното стареене.

прочети още

Правилното хранене е нещо, от което почти всички смятат, че разбират. Дали е така наистина? Оказва се, че само част от нашите навици и убеждения са наистина здравословни, докато други са резултат от фалшиви митове или от информация предавана от уста на уста, която не винаги носи вярно послание. Искате ли да знаете повече? Прочетете следващите редове.

прочети още

Лесно е да се каже „въглехидрати, протеини и мазнини“. Но наистина ли знаем колко са ни необходими, за да останем здрави и от какви храни да ги получим? Ако отговорът е не, не пропускайте тази статия. Тя ще ви бъде полезна за това да разберете как да съставите ястието си при всяко хранене и лека закуска.

прочети още

Слънчевото време оказва значително влияние върху ежедневието и самочувствието ни. С намаляването на слънчевите дни, ритъма на живот се променят, дори и да не е така осезаемо. В крайна сметка, ние не правим нищо повече, от това да преместим стрелките на часовника назад с един час. Но какво следва от това? Нека разберем.

прочети още

В края на изтощителните физически упражнения идва времето за възстановяване. Това е много деликатен и ценен момент, в който изборът на хранителни вещества може от една страна да благоприятства възстановяването на енергийните резерви, както и на мускулите, а от друга, да повлияе на стимулите, предизвикани от тренировките.

прочети още

Всеки сезон идва със своите особености, за справянето с които се изисква енергия от нашето тяло и ум. Ако добавим към това и допълнителните стрес фактори, като например самата смяна на сезона, съвременното забързжано ежедневие и др., е много вероятно да се повлияе нашата работоспособност, ефективност и имунитет. Но има добри новини.

прочети още

EnerZona България ще вземе участие на тазгодишния експозиционен форум "Вселена Здраве", който ще се проведе за първи път за град Варна и Североизточна България на 12-13 октомври 2019 г. в Делта Планет Мол гр. Варна.

прочети още

Участие на ЕнерЗона България на изложение "Мисия здраве" от 27-29 септември 2019 в "Княжевка" градина.

прочети още