Физическа кондиция и как тренировките могат да подсилят предимствата на нискокалоричната хранителна стратегия

Физическа кондиция и как тренировките могат да подсилят предимствата на нискокалоричната хранителна стратегия
25 февруари 2020

Звучи изненадващо, но тренировките могат да намалят приема на храна. На упражненията често се гледа само като на средство за изгаряне на калории, но в допълнение на това, те активират и енергийните разходи след тренировка (E.P.O.C.), а и тренировките могат да укрепят желанието и волята ви, така че да контролирате с какво и кога се храните. Дори по време на нискокалорична хранителна стратегия. Това се потвърждава от експерименти, проведени в Центъра за наука за теглото, храненето и начина на живот във Филаделфия. Какво разкриват те? Нека да разберем заедно.

 

Тренировката намалява ли нуждата от прием на храна непосредствено след нея?

 

В това проучване изследователите наблюдават 150 участници, когато:

✅ не са тренирали. Нужда от храна в следващия час е над 12% от участниците

✅ след тренировка в продължение на 60 минути. Нуждата от хранене е при 5% от участниците, което е по-малко от половината.

За всеки допълнителен 10 минути тренировка, вероятността от последваща нужда от хранене намалява с 1% в часовете след упражнението.

 

Ролята на хормоните

 

Голяма част от действието на хормоните се осъществява в основата на хипоталамуса, зона на мозъка, която съдържа някои неврони, способни да стимулират апетита и следователно глад и потискане на глада, като по този начин генерират ситост. Знаем, че хранителните вещества действат върху синтеза на неврони. Остава само да балансираме тези вещества, за да балансираме хормоните, които са в основата на механизмите на глад и ситост.

Има и още. Във същност, хормоните играят стратегическа роля за насърчаване на ситостта и позволяват поддържането на целите, постигнати по време на балансирана нискокалорична хранителна стратегия. Всъщност те могат да бъдат представени точно като превключватели, които ако бъдат активирани по правилния начин, могат да насърчат физическото и психическото благополучие. Стратегията за хранене на Зоната произтича именно от насърчаване на баланса на някои хормони, в частност инсулин, глюкагон, кортизол, но и други, включително ейкозаноидите - хормони, които действат при възпалението, като го отключват или намаляват, чрез баланса 40-30-30 на хранителни вещества. Същото постига и регулярните тренировки с умерена интензивност, като активират, наред с другите и иризин. Това е хормон, идентифициран от изследователите от Медицинското училище от Харвард, който може да възпроизведе някои от положителните ефекти на физическата активност и хранителната стратегия. Произвежда се в големи количества от човешката мускулна тъкан по време на тренировка.

На практика почти всички научни изследвания са установили, че когато искате да постигнете физическа годност, комбинацията от тренировки и хранене е синергична. При условие, че първото е редовно и с умерена интензивност, а второто е балансира нискокалорична диета, която не създава дефицит на никакви хранителни вещества.

Изследването:

Крейсер R.J. и др. Физическата активност - фактор или защитен механизъм регулиращ поведението в храненето сред участниците в изследователска група за поведенческа загуба на тегло. Здравна психология, 39 (3), 240–244, 2020.

Куриран от Елена Касираги, доктор по медицина - Equipe Enervit

ГЛАДНИ АТАКИ? РАЗБЕРЕТЕ КОГА СЕ ПОЯВЯВАТ И КАК ДА ГИ КОНТРОЛИРАТЕ

Причината за появявата на атаки на глад и натрупване на тегло е, че хормоните са извън баланс. Контролът на глада всъщност зависи от някои хормони, присъстващи в кръвта, червата и мозъка. И основна роля за това има начина ни на хранене.

прочети още

ОБЯД В ОФИСА: КАК ДА НАПРАВИМ ТАКА, ЧЕ ДА ОСТАНЕМ В ЗОНАТА? ДОРИ И СЛЕД ТРЕНИРОВКА В ОБЕДНАТА ПОЧИВКА.

И кой каза, че не е възможно да останете в Зоната, когато обядвате или вечеряте извън дома? Зоната е prêt à porter lifestyle, с други думи - ще бъде с вас навсякъде.

прочети още

КРЕМ СУПА С ПРАЗ ЛУК, ЯБЪЛКА И ПРОТЕИНОВИ ГРАНУЛИ

СЪСТАВКИ - 250 гр праз - 180 гр моркови - 180 гр зелена ябълка - 150г резене - 1 супена лъжица лимонов сок - 1 чаена лъжичка куркума на прах - 1 чаена лъжичка настърган джинджифил - 5 лъжици протеинови люспи - 2 супени лъжици зехтин екстра върджин - 2-3 скилидки чесън - черен пипер

прочети още

Закуската: първо хранене за деня. Как да я направим най-полезна и ефикасна? За спортуващи и не само.

Една поговорка гласи: "Тези, които започват добре, са на половината път." В случая - става дума за закуската, разбира се. Най-общо, по отношение на закуската има два типа хора - „т. нар. "скипъри" на закуската“ или тези, които пропускат закуска и „любители на закуската“. Естествено, закуската е важно хранене и сама по себе си е от значение за всички. За разлика от това, което вероятно сте чували, тя не служи за активиране на метаболизма - това е фалшив мит. Въпреки това, има многобройни допълнителни предимства. Искате ли да знаете някои от тях? Прочетете нататък.

прочети още

ЗДРАВО СЪРЦЕ: НАРЪЧНИК НА ПОТРЕБИТЕЛЯ. ЧАСТ ПЪРВА.

Сърдечно-съдовото здраве е изключително важно за пълноценния ни живот, но същевременно то е и сериозно влошено не само сред нас, Българите, а и в световен мащаб. Ето някои кратки, полезни и актуални съвети, за това как да запазим сърцето си здраво за по-дълго време. 

прочети още

Коледни и Новогодишни празници: изберете тренировката, която е подходяща за вас

Да обичаш себе си означава да се грижиш себе си. Именно поради тази причина постоянната физическа активност с умерена интензивност трябва да бъде верен спътник в живота ни. Движението е изискване на нашето тяло, то е основно за физическото и психическото благосъстояни и за забавяне на физиологичното стареене.

прочети още

НАЙ-ЧЕСТО СРЕЩАНИТЕ ГРЕШКИ ПРИ ХРАНЕНЕ

Правилното хранене е нещо, от което почти всички смятат, че разбират. Дали е така наистина? Оказва се, че само част от нашите навици и убеждения са наистина здравословни, докато други са резултат от фалшиви митове или от информация предавана от уста на уста, която не винаги носи вярно послание. Искате ли да знаете повече? Прочетете следващите редове.

прочети още

Въглехидрати, протеини, мазнини: наистина ли знаем колко и какво да ядем, за да се чувстваме добре?

Лесно е да се каже „въглехидрати, протеини и мазнини“. Но наистина ли знаем колко са ни необходими, за да останем здрави и от какви храни да ги получим? Ако отговорът е не, не пропускайте тази статия. Тя ще ви бъде полезна за това да разберете как да съставите ястието си при всяко хранене и лека закуска.

прочети още

Как промяната на времето се отразява на тялото ни и как да намлим влиянието му по естествен начин. Ето няколко практични съвета.

Слънчевото време оказва значително влияние върху ежедневието и самочувствието ни. С намаляването на слънчевите дни, ритъма на живот се променят, дори и да не е така осезаемо. В крайна сметка, ние не правим нищо повече, от това да преместим стрелките на часовника назад с един час. Но какво следва от това? Нека разберем.

прочети още

Как да постигнете оптимално възстановяване след спорт чрез ефективна хранителна стратегия

В края на изтощителните физически упражнения идва времето за възстановяване. Това е много деликатен и ценен момент, в който изборът на хранителни вещества може от една страна да благоприятства възстановяването на енергийните резерви, както и на мускулите, а от друга, да повлияе на стимулите, предизвикани от тренировките.

прочети още

"Зоната не е проста диета. Това е различен начин на мислене за храната, това е начин на живот (lifestyle), но също така и начин на мислене (mindstyle)" Бари Сиърс

Изобретателят на зоновата диета: "Храната е първото лекарство, в кухнята има генна терапия" Американският биохимик обяснява как правилното хранене може да осигури дълголетие и да противодейства на бума на рак и диабет от Марцио Бартолони

прочети още

Есен: има начин, по-кайто да останем в кондиция и да се преборим с умората

Всеки сезон идва със своите особености, за справянето с които се изисква енергия от нашето тяло и ум. Ако добавим към това и допълнителните стрес фактори, като например самата смяна на сезона, съвременното забързжано ежедневие и др., е много вероятно да се повлияе нашата работоспособност, ефективност и имунитет. Но има добри новини.

прочети още

EnerZona България ще бъде представена на изложението за здраве и здравни прдукти "Вселена Здраве" във Варна

EnerZona България ще вземе участие на тазгодишния експозиционен форум "Вселена Здраве", който ще се проведе за първи път за град Варна и Североизточна България на 12-13 октомври 2019 г. в Делта Планет Мол гр. Варна.

прочети още

Участие на изложение "Мисия Здраве"

Участие на ЕнерЗона България на изложение "Мисия здраве" от 27-29 септември 2019 в "Княжевка" градина.

прочети още