ЗДРАВО СЪРЦЕ: НАРЪЧНИК НА ПОТРЕБИТЕЛЯ. ЧАСТ ПЪРВА.

ЗДРАВО СЪРЦЕ: НАРЪЧНИК НА ПОТРЕБИТЕЛЯ. ЧАСТ ПЪРВА.
5 януари 2020

За поддържането на сърцето и сърдечно-съдовата система в добро здраве има някои добре известни и доказани практики. Истината е, че стъпките, които можете да предприемете сами по себе си не са нито сложни, нито непосилни за изпълнение, но разглеждани в контекста на "промяна в начина на живот", могат до обезкуражат и откажат много хора от това да се грижат за своето здраве. Най-ефикасните и доказани начини за превенция и профилактика на СС здраве са естествени и не добавят още задължения към списъка ви със задачи, както и не натоварват допълнително месечния ви бюджет.

 

Отказът от тютюнопушене, например, води до незбавни ползи за здравето ви и бюджета ви. Ако пушите отдавна, със сигурност ще ви е трудно да се откажете от един добре усвоен навик веднага, но пътят към здравото сърце се състои именно в това. Съвсем прости на пръв поглед промени и решенията имат съществено значениекоито. Като това да спрете цигарите или да се ядосвате по-малко, като не обръщате внимание на негативите около нас, а да гледате по-позитивно на живота, са в основата на промяната.

 

Защо не разходка за половин час след вечеря, вместо гледане на телевизия. Вероятно и без това, цял ден сте били на работа, с липса на достатъчна двигателна активност. А и разходката след вечеря ще се отрази много благоприятно на храносмилането и общия ви тонус преди сън. Английска поговорка гласи: After luch - rest a while, after dinner - walk a mile", което ще рече: "След обяд - кратка почивка, след вечеря - малка разходка".

 

Понякога всичко се свежда до т.нар. "по-добър избор", а не до крайности и абсолютизъм в дадено начинание. Помнете - балансът е в основата на здравословния начин на живот. Какво означава това? Ако, за пример, имате ябълков щрудел в хладилника и купа с плодове на масата, изберете една ябълка и я комбинирайте според Зоната (с малко Скир и малко ядки анпример (40-30-30). Вместо да седите на дивана, похапвайки чипс, направете малко упражнения в домашна обстановка. Част от Балансирания и здравословен начин на живот е и това да правите сутрешна гимнастика докато приготвяте кафето си или да ставате от стола пред компютъра за 10 мин. и да сменяте стресовата дейност с нещо, което ви кара да се отпунете.

 

С две думи, пътят към Балансиран начин на живот с състои в това да се храните по-добре, да се движите повече, отпочивайки и психически, както и да приемате правилните хранителни добавки  в подкрепа на по-доброто здраве. По този начин ще можете да се противопоставите на най-големите заплахи за сърдечното здраве, като мазнините в коремната област, високите нива на холестерол, високото артериално налягане, инсулиновата резистентност, хроничното възпаление, свободните радикали и редица други фактори, които съвременната медицина все още се оптва да разгадае и изясни (като например Хомоцистеина и холестероловите частици, наречени Lp(a)).

 

Ето най-общо какво можете да направите, за да се противопоставите на вече доказаните и известните врагове на здравото сърце.

 

1. Концентрирайте се върху малките промени, които ще имат голям резултат в последствие

Резултатите от някои малки на вид стъпки, могат да ви учудат много. Отслабването само с няколко килограма може да доведе до значим спад в артериалното налягане. Промяната в начина на хранене може да редуцира холестерола значително. Само 10 мин. упражненеия на ден връщат тонуса на мускулатурата и възстановяват загубата на мускулни клетки, което от своя страна води до множество добри ефекти - подобрена кислородна наситеност на тъканите, тренираност на сърдечно-съдовата система и регулиране на пулса. Тк ще ви покажем как лесно и достъпно да въведете някои малки нововъведения неща в живота си, които могат лесно да се следват в дългосрочен план и биха имали голям ефект впоследствие.

 

2. Скъсайте със заседналия начин на живот

Съвременния живот е все по-уседнал и улеснен откъм придвижване и дейности. Дали, обаче, тези т.нар. улеснения са полезни за нас. В много отношения - със сигурност. Но от друга страна, те прекрачват една граница, която и ние самите от нерешителност и комфорт не нарушаваме, като по този начин водим все по-заседна живот. Телата ни са създадени така, че да издържат на много движение и физическа активност. И тук максимата е -  колкото повече, толкова по-добре. Това как ще "възпитаме" телата си, зависи изцяло от нас самите. Тук ще ви покажем, че е напълно възможно да имате умерена физическа активност ежедневно, независимо колко сте заети.

 

3. Консумирайте пресни и непреработени храни, които да съчетавате по метода Зона.

Чували ли сте твърдението, че е по-евтино да се храниш с вредни храни? Мога спокойно да в кажа, че това съвсем не е така. Наднорменото тегло и затлъстяването идва от модела на хранене, който е усвоен и популярен в дадено общество, а не толкова от невъзможността да се набавят или недостъпността на пресни и полезни храни. Пълноценните и пресни храни, като свежите плодове и зеленчуци, пълнозърнестите култури, рибата, чистото месо, прясното и кисело мляко, соята и др., поставени в балансирано блюдо или комбинирани в съотношение 40-30-30 за В-Б-М, са не само вкусни, но и предпазват сърцето, като понижават мазнините в кръвта, намаляват нивото на кръвната захар, редуцират възпалението и се борят с разрушителното действие на свободните радикали, чрез хормоналния баланс в Зоната. Ще ви покажем и посъветваме как да се храните по-здравословно, по-лесно и да избягвате полуфабрикати и небалансирани храни.

 

4. Записвайте и следете състоянето и прогреса си

За да сте наясно как се движите и дали бележите прогрес в борбата с килограмите, аккто и във всяко друго начинание, отбелязвайте данните в дневник (или приложение за следене на показателите). Редно е, всеки от нас, след определена възраст да знае своя ИТМ (Индекс на Телесната Маса), както и цифрите на обиколките на талията и ханша. Във същност, почти никой, обаче, не го знае. В последствие ще ви обясним кое и как да следите ежедневно, без да ви коства нищо. Лесно и просто.

 

5. Избягвайте токсините

Като започнем с тютюневия дим, минем през обработените храни, трансмазнините и захарта и завършим със замърсителите от околната среда, както и всички останали токсини, на които позволпваме да навлизат в организма ни, засягат и вредят на сърцето. Нека тялото ви не бъде място, където слагате безразборно всичко, което е казано, че става за ядене или пиене. Също така, тстарайте се да бъдете на чист въздух през повечето време. По нататък в тази рубрика ще ви покажем как да изчиствате тялото си от токсините периодично. Останете с нас.

 

6. Открийте радостта и щастието

Все повече изследвания свързват враждебността, нетърпимостта и недоволството към хората и заобикалящия свят с влошено сърдечно-съдово здраве. И обратното - прошката, приятелите и оптимизмът са гаранция за по-здраво сърце. Ако вашият характер застрашава сърцето ви, дайте си сметка за това и опитайте да бъдете по-щастливи, по-търпеливи и по-благосклонни. Така ще защитите вашето сърце.

 

 

Д-р С. Димитров

Съвети за безопасно поведение, без да натоварвате тялото си прекомерно.

прочети още

Как да сме в добра физическа форма и кондиция? Чрез хранене или тренировки? Въпросът седи на дневен ред. Отговорът? И чрез двете.

прочети още

Причината за появявата на атаки на глад и натрупване на тегло е, че хормоните са извън баланс. Контролът на глада всъщност зависи от някои хормони, присъстващи в кръвта, червата и мозъка. И основна роля за това има начина ни на хранене.

прочети още

И кой каза, че не е възможно да останете в Зоната, когато обядвате или вечеряте извън дома? Зоната е prêt à porter lifestyle, с други думи - ще бъде с вас навсякъде.

прочети още

СЪСТАВКИ - 250 гр праз - 180 гр моркови - 180 гр зелена ябълка - 150г резене - 1 супена лъжица лимонов сок - 1 чаена лъжичка куркума на прах - 1 чаена лъжичка настърган джинджифил - 5 лъжици протеинови люспи - 2 супени лъжици зехтин екстра върджин - 2-3 скилидки чесън - черен пипер

прочети още

Една поговорка гласи: "Тези, които започват добре, са на половината път." В случая - става дума за закуската, разбира се. Най-общо, по отношение на закуската има два типа хора - „т. нар. "скипъри" на закуската“ или тези, които пропускат закуска и „любители на закуската“. Естествено, закуската е важно хранене и сама по себе си е от значение за всички. За разлика от това, което вероятно сте чували, тя не служи за активиране на метаболизма - това е фалшив мит. Въпреки това, има многобройни допълнителни предимства. Искате ли да знаете някои от тях? Прочетете нататък.

прочети още

Да обичаш себе си означава да се грижиш себе си. Именно поради тази причина постоянната физическа активност с умерена интензивност трябва да бъде верен спътник в живота ни. Движението е изискване на нашето тяло, то е основно за физическото и психическото благосъстояни и за забавяне на физиологичното стареене.

прочети още

Правилното хранене е нещо, от което почти всички смятат, че разбират. Дали е така наистина? Оказва се, че само част от нашите навици и убеждения са наистина здравословни, докато други са резултат от фалшиви митове или от информация предавана от уста на уста, която не винаги носи вярно послание. Искате ли да знаете повече? Прочетете следващите редове.

прочети още

Лесно е да се каже „въглехидрати, протеини и мазнини“. Но наистина ли знаем колко са ни необходими, за да останем здрави и от какви храни да ги получим? Ако отговорът е не, не пропускайте тази статия. Тя ще ви бъде полезна за това да разберете как да съставите ястието си при всяко хранене и лека закуска.

прочети още

Слънчевото време оказва значително влияние върху ежедневието и самочувствието ни. С намаляването на слънчевите дни, ритъма на живот се променят, дори и да не е така осезаемо. В крайна сметка, ние не правим нищо повече, от това да преместим стрелките на часовника назад с един час. Но какво следва от това? Нека разберем.

прочети още

В края на изтощителните физически упражнения идва времето за възстановяване. Това е много деликатен и ценен момент, в който изборът на хранителни вещества може от една страна да благоприятства възстановяването на енергийните резерви, както и на мускулите, а от друга, да повлияе на стимулите, предизвикани от тренировките.

прочети още

Изобретателят на зоновата диета: "Храната е първото лекарство, в кухнята има генна терапия" Американският биохимик обяснява как правилното хранене може да осигури дълголетие и да противодейства на бума на рак и диабет от Марцио Бартолони

прочети още

Всеки сезон идва със своите особености, за справянето с които се изисква енергия от нашето тяло и ум. Ако добавим към това и допълнителните стрес фактори, като например самата смяна на сезона, съвременното забързжано ежедневие и др., е много вероятно да се повлияе нашата работоспособност, ефективност и имунитет. Но има добри новини.

прочети още

EnerZona България ще вземе участие на тазгодишния експозиционен форум "Вселена Здраве", който ще се проведе за първи път за град Варна и Североизточна България на 12-13 октомври 2019 г. в Делта Планет Мол гр. Варна.

прочети още

Участие на ЕнерЗона България на изложение "Мисия здраве" от 27-29 септември 2019 в "Княжевка" градина.

прочети още