Въглехидрати, протеини, мазнини: наистина ли знаем колко и какво да ядем, за да се чувстваме добре?

Въглехидрати, протеини, мазнини: наистина ли знаем колко и какво да ядем, за да се чувстваме добре?
13 ноември 2019

 

За да разберете кои храни са повече или по-малко подходящи за психо-физическото благополучие и в какво количество да ги консумирате, стратегията за хранене Зона е изключително полезна. Зоната всъщност е лесен метод за балансиране и е съвместима с всички хранителни философии, от веган до Палео. И както, шеговито, изобретателят му Бари Сиърс никога не пропуска възможност да каже на научни конференции, Зоната е съвместима и с всички религии! Ястието не се променя, променят се само съотношението на съставките, които използваме, за да направим ястието. Съотношението на хранителните вещества е това, което е в основата на стратегията за хранене Зоната. Тя позволява да се определи количеството, което е подходящо да се консумира за всяка храна. Благодарение на това ще бъде възможно да се постигне оптимален хормонален баланс. Което всъщност е и истинската цел на Зоната. Благодарение на хормоналния баланс могат да се получат многобройни ползи за здравето. Сега, след като вече знаете какво представлява Зоната, нека да преминем към практиката. Искате ли да знаете как лесно да балансирате храненето си? Прочетете нататък...

 

Въглехидрати: нека бъдат предимно за сметка на цветни въглехидрати като зеленчуци или правилните плодове, но без да надвишават 3-5 порции на ден. Намалете възможно най-много белите въглехидрати като хляб, тестени изделия, ориз, картофи, царевица. Като цяло въглехидратите ще трябва да заемат 2/3 от чинията ви. По-конкретно, зеленчуците са равни на повърхността на дланта и пръстите, а нишестените храни са в количеството, което може да съдържа юмрукът ви. С елиминирането последното от храненето си, можете да увеличите количеството плодове, които винаги е по-добре да бъдат сезонни, както и зеленчуците, разбира се.

 

Протеини: изберете нискомаслени източници като риба, пиле, пуйка, заек, яйчен белтък (по-рядко цялото яйце), тофу, ако консумирате соя. Храната, избрана като източник на протеини, ще трябва да заема една трета от вашата чиния.

 

Мазнини: в храната изберете екстра върджин зехтин в количество около супена лъжица, за закуски сушени плодове като орехи и бадеми. Добра идея е да се предпочитат "добрите" мазнини като мононенаситени мазнини, които са бедни на омега-6 и наситени мазнини.

 

Сега ви е ясно как да балансирате храненето и закуските, на кои храни да наблегнете и кои да намалите или да консумирате по-рядко. Лесно и забавно като детска игра, нали? Добре дошли в Зоната!

 

Редактиран от Елена Касираги, доктор по медицина - Equipe Enervit

ВЪЗОБНОВЯВАНЕ НА СПОРТА И АКТИВНОСТИТЕ НА ОТКРИТО

Съвети за безопасно поведение, без да натоварвате тялото си прекомерно.

прочети още

Физическа кондиция и как тренировките могат да подсилят предимствата на нискокалоричната хранителна стратегия

Как да сме в добра физическа форма и кондиция? Чрез хранене или тренировки? Въпросът седи на дневен ред. Отговорът? И чрез двете.

прочети още

ГЛАДНИ АТАКИ? РАЗБЕРЕТЕ КОГА СЕ ПОЯВЯВАТ И КАК ДА ГИ КОНТРОЛИРАТЕ

Причината за появявата на атаки на глад и натрупване на тегло е, че хормоните са извън баланс. Контролът на глада всъщност зависи от някои хормони, присъстващи в кръвта, червата и мозъка. И основна роля за това има начина ни на хранене.

прочети още

ОБЯД В ОФИСА: КАК ДА НАПРАВИМ ТАКА, ЧЕ ДА ОСТАНЕМ В ЗОНАТА? ДОРИ И СЛЕД ТРЕНИРОВКА В ОБЕДНАТА ПОЧИВКА.

И кой каза, че не е възможно да останете в Зоната, когато обядвате или вечеряте извън дома? Зоната е prêt à porter lifestyle, с други думи - ще бъде с вас навсякъде.

прочети още

КРЕМ СУПА С ПРАЗ ЛУК, ЯБЪЛКА И ПРОТЕИНОВИ ГРАНУЛИ

СЪСТАВКИ - 250 гр праз - 180 гр моркови - 180 гр зелена ябълка - 150г резене - 1 супена лъжица лимонов сок - 1 чаена лъжичка куркума на прах - 1 чаена лъжичка настърган джинджифил - 5 лъжици протеинови люспи - 2 супени лъжици зехтин екстра върджин - 2-3 скилидки чесън - черен пипер

прочети още

Закуската: първо хранене за деня. Как да я направим най-полезна и ефикасна? За спортуващи и не само.

Една поговорка гласи: "Тези, които започват добре, са на половината път." В случая - става дума за закуската, разбира се. Най-общо, по отношение на закуската има два типа хора - „т. нар. "скипъри" на закуската“ или тези, които пропускат закуска и „любители на закуската“. Естествено, закуската е важно хранене и сама по себе си е от значение за всички. За разлика от това, което вероятно сте чували, тя не служи за активиране на метаболизма - това е фалшив мит. Въпреки това, има многобройни допълнителни предимства. Искате ли да знаете някои от тях? Прочетете нататък.

прочети още

ЗДРАВО СЪРЦЕ: НАРЪЧНИК НА ПОТРЕБИТЕЛЯ. ЧАСТ ПЪРВА.

Сърдечно-съдовото здраве е изключително важно за пълноценния ни живот, но същевременно то е и сериозно влошено не само сред нас, Българите, а и в световен мащаб. Ето някои кратки, полезни и актуални съвети, за това как да запазим сърцето си здраво за по-дълго време. 

прочети още

Коледни и Новогодишни празници: изберете тренировката, която е подходяща за вас

Да обичаш себе си означава да се грижиш себе си. Именно поради тази причина постоянната физическа активност с умерена интензивност трябва да бъде верен спътник в живота ни. Движението е изискване на нашето тяло, то е основно за физическото и психическото благосъстояни и за забавяне на физиологичното стареене.

прочети още

НАЙ-ЧЕСТО СРЕЩАНИТЕ ГРЕШКИ ПРИ ХРАНЕНЕ

Правилното хранене е нещо, от което почти всички смятат, че разбират. Дали е така наистина? Оказва се, че само част от нашите навици и убеждения са наистина здравословни, докато други са резултат от фалшиви митове или от информация предавана от уста на уста, която не винаги носи вярно послание. Искате ли да знаете повече? Прочетете следващите редове.

прочети още

Как промяната на времето се отразява на тялото ни и как да намлим влиянието му по естествен начин. Ето няколко практични съвета.

Слънчевото време оказва значително влияние върху ежедневието и самочувствието ни. С намаляването на слънчевите дни, ритъма на живот се променят, дори и да не е така осезаемо. В крайна сметка, ние не правим нищо повече, от това да преместим стрелките на часовника назад с един час. Но какво следва от това? Нека разберем.

прочети още

Как да постигнете оптимално възстановяване след спорт чрез ефективна хранителна стратегия

В края на изтощителните физически упражнения идва времето за възстановяване. Това е много деликатен и ценен момент, в който изборът на хранителни вещества може от една страна да благоприятства възстановяването на енергийните резерви, както и на мускулите, а от друга, да повлияе на стимулите, предизвикани от тренировките.

прочети още

"Зоната не е проста диета. Това е различен начин на мислене за храната, това е начин на живот (lifestyle), но също така и начин на мислене (mindstyle)" Бари Сиърс

Изобретателят на зоновата диета: "Храната е първото лекарство, в кухнята има генна терапия" Американският биохимик обяснява как правилното хранене може да осигури дълголетие и да противодейства на бума на рак и диабет от Марцио Бартолони

прочети още

Есен: има начин, по-кайто да останем в кондиция и да се преборим с умората

Всеки сезон идва със своите особености, за справянето с които се изисква енергия от нашето тяло и ум. Ако добавим към това и допълнителните стрес фактори, като например самата смяна на сезона, съвременното забързжано ежедневие и др., е много вероятно да се повлияе нашата работоспособност, ефективност и имунитет. Но има добри новини.

прочети още

EnerZona България ще бъде представена на изложението за здраве и здравни прдукти "Вселена Здраве" във Варна

EnerZona България ще вземе участие на тазгодишния експозиционен форум "Вселена Здраве", който ще се проведе за първи път за град Варна и Североизточна България на 12-13 октомври 2019 г. в Делта Планет Мол гр. Варна.

прочети още

Участие на изложение "Мисия Здраве"

Участие на ЕнерЗона България на изложение "Мисия здраве" от 27-29 септември 2019 в "Княжевка" градина.

прочети още